Obecne akumulatory stosowane w przemyśle motoryzacyjnym są duże, ciężkie i nie są zoptymalizowane pod kątem ich zamierzonego zastosowania. W rezultacie projekt np. pojazdu elektrycznego jest ostatecznie podyktowany dostępnością baterii.

Dlatego właśnie firma Photocentric zdecydowała się wykorzystać swoją istniejącą flotę urządzeń Additive Manufacturing, aby drukować baterie 3D, które są lżejsze i mniejsze, niż te istniejące na rynku. Według dr Sarah Karmel, szefowej działu badań i rozwoju w Photocentric, firma planuje pracować nie tylko nad drukowanymi elektrodami, ale także nad całym ogniwem.

Photocentric z siedzibą w Wielkiej Brytanii jest jednym z wiodących  producentów drukarek 3D i materiałów eksploatacyjnych. Od 2002 roku firma produkuje żywice fotopolimerowe  i specjalizuje się w technologii druku 3D polegającej na polimeryzacji światłem widzialnym (VLP – Visible Light Polymerisation) wykorzystując ekran LCD jako emiter.

Budowa drukarki działającej w technologii VLP wykorzystującej ekran LCD

Ostatnio Photocentric uruchomił nowy dział badawczy poświęcony całkowicie rozwojowi ekologicznych baterii drukowanych w 3D. Celem jest zaprojektowanie i masowa produkcja akumulatorów elektrycznych, które są lżejsze i lepiej zoptymalizowane do użytku w motoryzacji niż istniejące już rozwiązania.

Additive Manufacturing (produkcja addytywna) umożliwi firmie Photocentric kontrolowanie zarówno makro, jak i mikro geometrii baterii, dodatkowo umożliwiając pełną kontrolę porowatości elektrod. Innymi słowy, takie drukowane w 3D akumulatory można w dużym stopniu dostosować do pojazdów elektrycznych, w przeciwieństwie do obecnej sytuacji, gdzie baterie samochodów elektrycznych zajmują w nich bardzo dużo miejsca. Firma uważa, że ​​ich technologia przyniesie znaczną poprawę wydajności baterii. W rzeczywistości Photocentric ma nadzieję, że ich rozwiązanie do druku 3D zostanie wykorzystane w budowanej fabryce Tesli Giga Factory w Wielkiej Brytanii.

Naukowcy pracują nad tym, aby nowa bateria wyprodukowana z drukarek 3D była:

Chociaż wydaje się, że brytyjski producent AM skupi się głównie na akumulatorach do samochodów elektrycznych, dr Karmel stwierdził, że w rzeczywistości potencjalnych zastosowań może być wiele. Nowatorskie baterie można z łatwością stosować na przykład w dronach. Ogólnie rzecz biorąc, jeśli Photocentric odniesie sukces w swoim ambitnym przedsięwzięciu i zdoła zmienić skład chemiczny baterii, inicjatywa może w końcu naprawdę zrewolucjonizować świat.

źródło: photocentricgroup.com