Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

W Holandii otwarto wydrukowany most rowerowy

W Holandii otwarto wydrukowany most rowerowy

W Holandii otwarto pierwszy na świecie wydrukowany betonowy most przeznaczony dla rowerzystów.

Otwarcie betonowego mostu wydrukowanego na drukarce 3D

Prawie 23 miliony rowerów – to szacunkowa ilość jednośladów poruszających się po Holandii. Rowery zdominowały transport na mniejszych odległościach, a świetna infrastruktura ścieżek rowerowych w miastach tylko temu sprzyja. Nic więc dziwnego, że pomyślano postawić taką konstrukcję właśnie jako most rowerowy.

Most nie jest duży, ma 8 metrów i składa się z około 800 warstw betonu. Prace nad mostem trwały 3 miesiące na Holenderskiej politechnice w Eindhoven we współpracy z firmą budowlaną BAM Infra.

Most został zmontowany z kawałków w ciągu zaledwie sześciu godzin w mieście Gemert. Projektanci twierdzą, że konstrukcja może wytrzymać ciężar 40 ciężarówek, chociaż będzie on używany głównie przez rowerzystów.

W trakcie montażu mostu w Holandii

Już w 2015 roku na tym uniwersytecie powstała wielkoformatowa drukarka 3D o polu roboczym 9 x 4,5 x 3 m, wyposażoną w pompę do betonu, dzięki czemu urządzenie może tworzyć elementy betonowe.

Wielkoformatowa drukarka 3D podczas pracy

Jedną z wielu zalet drukowania 3D jest mniejsza ilość odpadów, ponieważ drukarka uniwersytetu jedynie nakłada beton tam, gdzie jest to potrzebne, w przeciwieństwie do bardziej tradycyjnej metody napełniania formy. Podczas produkcji betonu powstaje duża ilość dwutlenku węgla, co jest w tym przypadku również ograniczone.


Drukowany 3D most jest szybszy i tańszy w realizacji porównując do techniki tradycyjnej, dodatkowym plusem jest większa swoboda projektowania i dostosowywania projektu do otoczenia.

Dla zainteresowanych odsyłam do artykułu dotyczącego technologii Contour Crafting, który wyjaśnia jak działa gigantyczna drukarka 3D drukuje m.in. budynki mieszkalne.

Źródło: 3dprint.com

Powrót na górę